پروژه های تجاری و دانشجویی

azsoftir@gmail.com 09367292276 azsoft.ir sadeghi

پروژه های تجاری و دانشجویی

azsoftir@gmail.com 09367292276 azsoft.ir sadeghi

راه اندازی موتور القایی

موتورهای القائی چند فاز را می توان با اعمال ولتاژ کامل ویا ولتاژ کم به سرهای استاتور آن راه اندازی کرد. گرچه راه اندازی با ولتاژ کم مزیت کاهش جریان راه اندازی را دارد با توجه به اینکه گشتاور موتور متناسب با مجذور ولتاژ اعمال شده است کاهش قابل توجهی در تولید گشتاور راه اندازی دارد .

مشکلاتی که در راه اندازی موتورهای سنکرون وجود دارد، در موتورهای القایی وجود ندارد. در بسیاری وارد تنها با اتصال موتور به خطوط برق ، آن را راه‌اندازی کرد. ولی گاهی دلایل خوبی برای پرهیز از چنین کاری وجود دارد. مثلا جریان راه‌اندازی لازم ممکن است آن قدر بزرگ باشد که ولتاژ سیستم قدرت به شدت افت کند و چنین واقعه ای قابل قبول نباشد.

در موتورهای القایی سیم پیچی شده با گذاشتن مقاومت اضافی در مدار روتور می توان راه اندازی را با جریانهای کوچک اغاز کرد . این مقاومت اضافی علاوه بر اینکه باعث افزایش گشتاور راه اندازی می شود، جریان راه اندازی را نیز پایین می آورد.

برای موتورهای القایی قفس سنجابی جریان راه اندازی می تواند بسته به توان نامی موتور و مقاومت موثر روتور در شرایط راه اندازی بسیار متفاوت باشد. برای اینکه بتوانیم جریان روتور در شرایط راه اندازی را براورد کنیم بر روی پلاک تمام موتورهای قفس سنجابی جدید یک کد راه اندازی حک می شود( این کد را نباید با کلاس طراحی موتور اشتباه کرد) این کد، برای جریانی که موتور می تواند در شرایط راه اندازی بکشد، حدودی تعیین می کند.

در صورت لزوم می‌توان جریان راه‌اندازی یک موتور القایی را با استفاده از یک مدار راه‌اندازی کم کرد. ولی در این صورت گشتاور راه اندازی موتور نیز کم می شود.

یک روش برای کاهش جریان راه اندازی این است که در هنگام راه اندازی در خط تغذیه مقاومت یا القاگر اضافی گذاشته شود. راه دیگر کاهش ولتاژ پایانه ای موتور در طی راه اندازی، با استفاده از یک اتوترانسفورماتور کاهنده است.

موتورهای القایی رتور قفسی دارای جریان راه اندازی نسبتا زیادی هستند که می تواند چندین برابر جریان نامی باشد و موجب بروز مشکلات زیای خصوصاً در موتورهای پر قدرت صنعتی شود.

از جمله این مشکلات می توان آسیب دیدن سیم بندی استاتور، نیاز به کلیدها و تجهیزات با جریان بیشتر و نوسانات ولتاژ شبکه را برشمرد.

کاهش جریان راه اندازی موتور القایی رتور قفسی فقط از طریق کاهش ولتاژ استاتور امکان پذیر است و به همین دلیل برای راه اندازی این موتورها روش های راه اندازی استاتوری به کار می آیند.

عملاً برای استفاده از راه اندازی استاتوری روش های زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

استفاده از مقاومت‌های راه‌انداز در مسیر استاتور

ترانسفورماتورهای راه‌اندازی

راه اندازی ستاره – مثلث

azsoftir@gmail.com
09367292276
azsoft.ir
09367292276
azsoftir@gmail.com
09367292276
azsoft.ir
09367292276

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.